La Col·lecció. Petita caixa d'eines
Imatges de les antigues colònies espanyoles a l’Àfrica són la base d’aquesta particular caixa d’eines documental que busca reflexionar sobre l’estreta relació entre colonialisme i etnografia.
Com veiem “els altres”, aquells que reconeixem com a diferents? Una bona manera de saber-ho és consultar els arxius de fotografia etnogràfica. I és que l’aparició de la fotografia va transformar l’estudi de les races humanes, ja que aquelles imatges es prenien com un reflex fidel de la realitat, és a dir, com una prova científica. Però les fotografies es poden fer de moltes maneres: col·locant els retratats en postures concretes, vistos des de dalt per fer-los semblar més petits o en postures que no fan més que certificar els nostres prejudicis originals. Laida Azkona Goñi i Txalo Toloza-Fernández ja fa anys que exploren el fenomen del colonialisme i les empremtes que ha deixat i encara deixa en el present, en un seguit d’espectacles documentals. Ho tornen a fer en una instal·lació que pren com a punt de partida les imatges inèdites de les primeres expedicions a Guinea Equatorial d’August Panyella, que va ser director del Museo Etnológico y Colonial de Barcelona, i de l’etòleg Jordi Sabater Pi, que va trobar i va portar a Barcelona el famós Floquet de Neu. És tot un recordatori del passat de Barcelona com a metròpolis colonial, una realitat que sovint oblidem.
En aquesta experiència d’arts vives, escoltareu un podcast amb informes dels expedicionaris, fragments de cartes, sons i mil històries, que us transportaran a les antigues colònies espanyoles a Guinea. I ho fareu des del menjador de casa vostra. O en un parc. O a la biblioteca. Allà on us sentiu còmodes i les vegades que calgui.
Perquè, aquest cop, La col·lecció deixa el format performatiu de la seva primera activació (Grec 2019) per transformar-se en una caixa d’eines documental que el mateix espectador s’encarrega d’activar, i abandona així el paper passiu que habitualment li reserva el teatre més convencional per convertir-se en un investigador més. Perquè la història sempre ens la van explicar com un seguit de grans fets aïllats i ara li toca a l’espectador agafar un llapis i un paper i traçar les línies que uneixen les diferents peces del trencaclosques.
Una coproducció del Grec 2021 Festival de Barcelona y AzkonaToloza.
Amb el suport del programa Creació i Museus, La Caldera-centre de creació, CRL - Central Eléctric (Oporto) i Iberescena.
AZKONA & TOLOSA. A mig camí entre Barcelona, Pamplona i el Desert d'Atacama, Azkona & Toloza són un parella d'artistes dedicada a la creació de projectes d'arts vives. Amants de les possibilitats performàtiques del My Firts Sony, a més de desenvolupar els seus propis projectes en parella o por solitari, Azkona & Toloza han col·laborat, entre altres, amb la perfomer Sònia Gómez, el director d'escena Roger Bernat o la companyia de teatre documental mexicana Lagartijas Tiradas al Sol. Són col·laboradors habituals de Azkona & Toloza el productor musical Juan Cristóbal Saavedra, la coreògrafa i dissenyador de llums Ana Rovira i l'oficina de managment i producció Elclimamola. Els seus últims dos projectes són Extraños Mares Arden i América es una mar con otro nombre. Terres de l'Sud S.A., es el seu actual projecte de recerca documental. Esther W és la seva última peça videogràfica estrenada.
Més sobre Azkona & Toloza a La Caldera